הפקה והוצאה לאור

הפקה והוצאה לאור

כשמושלמת עבודת העריכה של כתב היד, והגרסה המוגהת מאושרת על ידי המחבר והעורך משני קצוות הטקסט, מתחילה עבודת ההפקה של הספר לקראת הוצאתו לאור. למעשה, מדובר בהפקה הגרפית של הספר, בהתקנתו לדפוס ובהפקת הדפוס.

אם מדובר בספר ילדים, מצוּות לספר ולמחבּר מאייר מתאים, וביחד אנחנו טווים את הצד הוויזואלי של הספר ומחליטים מה יאויר לכל עמוד או כפולה. ספר ילדים נזקק גם לניקוד, ולשם כך מוקצה מנקד מקצוען שמומחיותו היא ניקוד. האדם העומד במרכז תהליך ההפקה הוא המעמֵד הגרפי, שהופך את קובץ ה- word לקובץ גרפי ומעצב את הטקסט בתוכנה גרפית, באופן שבו יתקבל כספר מודפס הנפתח לכפולות.

בתהליך העימוד נבחר הפונט המתאים לגוף הטקסט של הספר והפונט המתאים לכותרות, והפסקאות מחולקות על פני העמודים כך שהחזות תהלום את המעמַד של המפגש הקרב בין הספר לקורא. מעמֵד גרפי דקדקן ומפיק-עורך דייקן יקפידו על פרטי הפרטים כמו ריווחים, יישורים, סוגי פונטים, דגשים, חלוקה ופרישֹה נכונות של פסקאות ושורות, וכן עיצוב ראשי פרקים וכותרות רצות של מספרי עמודים ושמות המחבר והיצירה בראשי העמודים או בתחתיתם. חזוּת פנים הספר צריכה להיות נעימה ויפה, ידידותית למשתמש ונוחה לקריאה, ומדויקת. בדרך כלל נערכים כמה וכמה סבבי הגהות ותיקונים של הטקסט המעומד עד שפְּנים הספר במתכונתו המעוצבת מקבל את צורתו המושלמת. 

במקביל לעבודת העימוד, יוצר מעצב גרפי את עטיפת הספר. חזית העטיפה היא חלון הראווה של הספר. הוצאות גדולות שמעוניינות במכירוֹת רווחיוֹת אוהבות לכנוֹת עטיפות מוצלחות – עטיפות מוֹכרות. אבל גם מי שלא מייעד את ספרו להיות רב מכר, מבין שבעטיפה יש ממד שיווקי, ממש כמו אריזה של מוצר, כמו מודעה של סרט, כמו כרטיס ביקור. העטיפה לא צריכה בהכרח לייצג או לתמצת את המסר או העלילה שבספר, היא יכולה רק לרמוז על אלה, ולסקרן. מעצב גרפי מוצלח יתאים היטב גם את הצבעים ואת הפונטים של שמות הספר והמחבּר לתכנים, למסר ולעלילה.

התקציר שנהוג לכתוב על גב העטיפה, אמור אף הוא להיות מסקרן ולמשוך את הקורא לפתוח את הספר ולרצות להשקיע בו את זמן הקריאה שלו. על כל עטיפה מופיע גם ברקוד עם מספר קטלוגי של הספר, מעין מספר זהות המאפשר למצוא אותו בכל חנות ספרים וספרייה. גם הקצאת המספר הקטלוגי והברקוד הם חלק מעבודת ההפקה של הספר.

ואז, כשהספר מעוצב ומוגה לעילא, נשאר רק העניין הקטן הזה עם הדפוס… כחלק מהתהליך אני מייעצת למחבּר וממליצה על גודל הפורמט, על משקל הנייר, על הכריכה (רכה או קשה, מבריקה או מט) ועל מספר העותקים הנדרש בהתאם למטרה ולקהל היעד. ובתום המתנה דרוכה של שבוע-שבועיים – מתקבל הספר על כל עותקיו, מוכן ומזומן לפגישתו המרגשת עם הקוראים (ועם שלבי ההפצה והשיווק – אם בחנויות הפיזיות ואם בפורמט דיגיטלי).

דילוג לתוכן